VÅRA VIKTIGA VITAMINER OCH MINERALER

VÅRA VIKTIGA VITAMINER OCH MINERALER

post-3-full

De flesta vet med sig att vitaminer och mineraler är organiska ämnen som kroppen behöver, men få vet exakt vilka ämnen som gör vad. Mycket får vi i oss genom kost men en del kan behövas kompletteras med extra tillskott. 

Vem får vitaminbrist?

Det är många människor som slarvar med intaget av vitaminer och mineraler. Ofta beror detta på en stressig vardag, dålig kosthållning eller ren okunskap kring vikten av att få i sig dessa ämnen. Vid brist på vitaminer och mineraler får vi olika bristsymptom. Lågenergiförbrukare kan behöva multivitaminpreparat, fertila kvinnor och veganer kan behöva vitamin D och B12, mag-tarmsjuka kan behöva A, D, E, K, B12 och folat och gamla personer kan behöva vitamin A, B12 och vitamin D – och så vidare. Vitaminer och mineraler får vi som sagt i oss genom en varierad kost med mycket frukt och grönt, men utan en perfekt kosthållning är det svårt att få i sig det rekommenderade dagliga intaget och då är extra intag genom kosttillskott ett bra alternativ. Nedan följer några exempel.

Fem viktiga vitaminer och mineraler

Det finns en del vitaminer och mineraler som vi lättare får brist på än andra. I Sverige där vi under majoriteten av året har ont om solljus är det många som får brist på vitamin D – som vi får i oss endast genom viss kost och just solljus. Personer med dålig och fet hy behöver tillskott på Pantotensyra (vitamin B5) som minskar produktionen av sebum (talg) och storleken på porerna. Här följer en lista på fem viktiga vitaminer och mineraler.

D-vitamin: bidrar till normala kalciumnivåer i blodet och hjälper till att bibehålla en normal benstomme och muskelfunktion. De som vistas för lite i solen löper högre risk än andra att få för lite vitamin D.

Pantotensyra (Vitamin B5): Pantotensyra har fler viktiga egenskaper. Bland annat behövs det för omsättning av fett och kolhydrater, bidrar till normal mental prestationsförmåga och minskar trötthet och utmattning. Bra för hyn och minskar produktionen av talg.

Selen: Selen är en mineral som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress. Selen är därför bra mot åldrandet, behövs för cellernas syreförsörjning, är bra för hår och naglar, nervsystemet och ämnesomsättningen. Det är även bra för immunförsvaret och motverkar virus. Selen bör tas som tillskott om man vet med sig att man inte äter en allsidig kost.

B12: Vi behöver bara tusendelar av ett milligram B12 varje dag men om vi får brist på vitaminen kan det ge allvarliga symtom. B12 bidrar nämligen till neurologiska och kognitiva funktioner och till kroppens blodbildning och celldelning. B12 motverkar även trötthet och utmattning.

C-vitamin: Vitamin C (askorbinsyra) anses vara en av de viktigaste antioxidanterna för människan. Det är framförallt C-vitamin som gör att vi kan ha ett normalt fungerande immunförsvar. Men den minskar även trötthet och utmattning, ökar järnupptaget, bidrar till normal energiomsättning och ger normal kollagenbildning som har betydelse för hudens normala funktion.

 

Agnes Sundblad
Frilansande journalist