VIKTOR FRISK KOSTUPPLÄGG

VIKTOR FRISK KOSTUPPLÄGG

VIKTOR FRISK KOSTUPPLÄGG

1. Undvik vita kolhydrater såsom ljust bröd, pasta och spannmål.
2. Använd några få recept om dagen om och om igen.
3. Ha en eller två ”ät-dagar” (ex lör & sön). Se till att använda sunt förnuft även de dagarna.

Blanda ingredienserna från följande lista här längre ner och konstruera varje måltid så att det ingår ingredienser från vardera av de tre grupperna. Tänk enkelt. Det är viktigt att lägga stort fokus i ditt protein- och fett-intag till lunch och middag med tanke på att vi undvika de vita kolhydraterna. Fyll på med valfri sallad.

Både kaffe och te är okej.
Kosttillskott: Welldays – GAME CHANGER, Omega-3, proteinpulver.

Räkna ut ditt proteinintag: 2 kg x din kroppsvikt. Exempelvis: 80 kg x 2 gram = 160 gram protein om dagen.

Exempel: Ett ägg innehåller drygt 12 % protein vilket innebär att ett normalstort ägg ger dig ca 7 gram protein. Tonfisk är mycket rik på proteiner, drygt 20 gram per 100 g. Kyckling är rikt på proteiner och dessutom fettsnålt. Innehåller ca 22 g protein per 100 g.

Frukost 

2 ägg (kokta, röra, omelett) och en smoothie
alt. protein-shake och 1 ägg

Mellanmål
Avokado samt en näve nötter, fröknäcke med avokado och kalkon. alt protein shake

Lunch
Fisk/kyckling/kött/ med sallad/baljväxter
och kolhydrater lagom mängd (en handfull)

Mellanmål
Avokado samt en näve nötter. Alt 1-2 ägg

Middag
Fisk/kyckling/kött/sallad/baljväxter
Undvik kolhydrater! Du behöver inte den energin på kvällen, ha mer sallad till denna måltid.